Movies that Matter

December 2017

Gecombineerde corporate en festivalsite gekoppeld aan de filmdatabase en ticketshop

De klant

Stichting Movies that Matter is een initiatief van Amnesty International en opent de ogen voor mensenrechten door het vertonen van speelfilms en documentaires, gecombineerd met debatten, talkshows, interviews met nationale en internationale gasten. Movies that Matter organiseert jaarlijks een film- en debatfestival in Den Haag, een landelijk On Tour programma door heel Nederland, educatievertoningen en speciale events.

De vraag

In eerste instantie heeft Fullmoon een website voor het Movies that Matter festival gerealiseerd. Dit festival is de opvolger van het Amnesty International Film Festival waarvoor Fullmoon eerder de website heeft gemaakt. Het festival presenteert ruim zeventig human rights speelfilms en documentaires uit de hele wereld.
Om de medewerkers van het filmfestival dubbel werk te besparen is er een koppeling gemaakt met de bestaande filmdatabase van Movies that Matter, zodat alle filmgerelateerde informatie met één druk op de knop op de site kan worden geplaatst.
Later is de corporate site van Movies that Matter met de festivalsite geïntegreerd zodat de huidige site zowel alle informatie over Movies that Matter als over het festival bevat.

De oplossing

Op de festivalsite van Movies that Matter is het filmische aspect als uitgangspunt genomen en het doorzoeken van het filmprogramma geoptimaliseerd. Er kan alfabetisch, op dag en op thematische selecties gezocht worden, waarmee snel een overzicht verkregen kan worden van films die met elkaar in verband staan.

Bij de meeste filmvertoningen wordt een verdiepingsprogramma zoals een inleiding, debat of talkshow georganiseerd. Een belangrijk onderdeel van het festival, waarvan dan ook een duidelijk overzicht wordt geboden en dat via diverse crosslinks onder de aandacht worden gebracht.

Daarnaast is er meer ruimte gecreëerd voor de twee hoofdprogramma's van het festival: Matter of Act en Camera Justitia. Deze competitieprogramma's hebben een eigen landingspagina gekregen waarop de bijbehorende films, gasten en achtergronden toegelicht worden.

Er was speciale aandacht voor het behoud van een goede Google positionering van het festival. Naast de gebruikelijke aandacht voor zoekmachine optimalisatie hebben de pagina's van de eerder amnestyfilmfestival site een specifieke redirect naar de moviesthatmatterfestival site gekregen. Prettig voor bezoekers van oude links en goed voor het behoud van de Google positionering.

Ook de beveiliging van de website heeft wegens eerder incidenten op websites van filmfestivals met controversiële films met een focus op mensenrechtenverdedigers extra aandacht gekregen.

Begin 2014 heeft Movies that Matter heeft haar website geoptimaliseerd voor mobiele devices (telefoons en tablets). De website past zich aan, aan de kenmerken van het apparaat waarop deze wordt getoond. Bij de keuze voor een responsive site toon je delen van de website anders of niet op verschillende devices. Daarbij maak je gebruik van het feit dat de website verdeeld is in blokken: header, menu, linkerkolom, middenkolom, rechterkolom, footer. Met die blokken kun je schuiven en je kunt kiezen of je een blok wel of niet toont en in welke volgorde je de blokken toont. Eventueel kun je ook alternatieve inhoud tonen bij een blok. In een workshop met MTM hebben we bekeken wat voor de verschillende paginatypen van de website de optimale presentatie op mobiele devices is. Bekijk het resultaat ook op je tablet en telefoon!

De website is in 2017 in een nieuw jasje gestoken en wordt nog regelmatig uitgebreid en geoptimaliseerd. Zo wordt de koppeling met de webshop waar de ticketverkoop plaatsvindt vernieuwd in 2018.

De website van Movies that Matter is gerealiseerd in het CMS Xsite.

deel

Een website, app, magazine, advies of workshop?
Vrijblijvende offerte?