Een Facebook fanpagina voor een bedrijf of organisatie

Door: Renate Sombroek op 14 april 2011

Een Facebook fanpagina voor een bedrijf of organisatie

Een Facebook pagina is een geweldige manier om de dialoog met je klanten of de achterban van je organisatie aan te gaan. Als bedrijf maak je gebruik van een fanpagina in plaats van een profiel. Je verzamelt hier geen ‘vrienden' maar ‘fans'. Fans zijn de persoonlijke profielen die hebben aangegeven jouw fanpagina leuk te vinden.

De voordelen hiervan zijn:

  • Er geldt geen maximum van 5000 vrienden zoals bij een persoonlijk profiel
  • Je kunt Facebook advertenties maken
  • Je hebt toegang tot statistieken van bezoekers aantallen, groei in fans etc.
  • Een fanpagina wordt in tegenstelling tot de persoonlijke profielen (!) wel door zoekmachines geïndexeerd

Bovendien is het tegen de regels van Facebook om een persoonlijk profiel te gebruiken voor een bedrijf of merk. Dit betekent dat Facebook je hele profiel kan laten verdwijnen!

Hoe ga je te werk bij het aanmaken van een fanpagina?

Stap 1: een persoonlijk profiel
Om een fanpagina te kunnen aanmaken en beheren heb je een persoonlijk profiel onder je eigen naam nodig. Een Facebook profiel kun je aanmaken op www.facebook.com. Wanneer je dit profiel zoveel mogelijk wilt verbergen geef dan onder Account / Privacyinstellingen aan dat het alleen zichtbaar is voor vrienden.

Stap 2: het voorwerk
Bedenk vooraf:

1. Welke naam je de fan pagina wilt gaan geven. Er geldt op Facebook een minimum van 6 tekens voor de naam van je fan pagina. Check vooraf de beschikbaarheid omdat wanneer je de naam ingeeft direct de pagina wordt gemaakt. Het meest logische is om de naam van je bedrijf of instelling te gebruiken. Gebruik de gekozen naam consistent in alle sociale media uitingen (Twitter, LinkedIn etc.).

2. Welke afbeeldingen je als omslagfoto en profielfoto wilt gaan gebruiken. De afmetingen zijn:
- profielfoto: minimaal 180 x 180 pixels (wordt getoond als 160 x 160 pixels)
- omslagfoto: 851 x 315 pixels. Je kunt een afbeelding tot 4Mb uploaden en deze later bijsnijden.

3. De informatie die je onder 'Info' wilt tonen: Adresgegevens, e-mailadres, website, korte beschrijving, opgericht in, openingstijden, parkeergelegenheid, openbaar vervoer.

Facebook info Fullmoon4.Welk type Fanpagina je wilt aanmaken. Je kunt kiezen tussen: Lokaal bedrijf of lokale plaats, Bedrijf, organisatie of instelling, Merk of product, Artiest, band of bekend persoon, Amusement, Cause or CommunityVerschillende type fanpaginaHet onderscheid tussen de verschillende typen fanpagina's uit zich met name in de informatie die onder de ‘Info'-tab kan worden ingevuld. Een communitypagina verschilt ook in de beheermogelijkheden. Uiteindelijk komt bij het bereiken van een bepaald aantal leden het beheer bij de leden te liggen, waarna je er geen controle meer over hebt.

Stap 3: een pagina aanmaken
Het aanmaken van een pagina kun je doen via Een pagina maken.Een pagina makenKies je voor ‘Bedrijf, organisatie of instelling', dan kun je daarna een categorie aangeven. Bijvoorbeeld Kleinbedrijf, Industrie, Politieke partij of Non-profitorganisatie. Een goede categorie maakt dat je beter gevonden zult worden. De categorie is later altijd nog aanpasbaar.

Vervolgens geef je de gewenste naam van je fan pagina op. Nadat je akkoord gegaan bent met de voorwaarden kun je ‘Aan de slag'.

Aan de slag

Stap 4: aan de slag
Aan de slag. Na het aanmaken van je pagina kan je de profielinformatie toevoegen:

  • Plaats de omslagfoto en de profielfoto. Je kunt na het uploaden van je omslagfoto nog de uitsnede bepalen;

facebook informatie bewerken

  • Vul onder ‘Algemene gegevens' voer je de algemene gegevens van je organisatie in. zoals: adresgegevens, missie, producten etc.;
  • In het veld ‘Over' plaats je een korte profieltekst;
  • Je kunt zelf nieuwe pagina's aanmaken voor foto's, video's, een forum, evenementen of een eigen actie. De links naar deze pagina komen onder de profielfoto te staan;

facebook KLM

  • Je kunt met een iFrame een pagina inladen, die ergens anders gehost en onderhouden wordt. De webpagina die je inlaadt heeft een maximale breedte, maar verder heb je geen beperkingen meer omdat je alles op je eigen server beheert.

Stap 5: fans verzamelenVoorstellen aan vrienden

  • Nodig vrienden uit om fan te worden. Onder ‘Aan de slag' heb je de mogelijkheid om de vrienden op je persoonlijke profiel uit te nodigen of een bestand met contactpersonen te importeren;
  • Zet een like-box op je website;
  • Wees (inter)actief. Plaats interessante content, stel vragen en reageer.
  • Plaats aantrekkelijk content. Postings met media content zoals foto's en video worden over het algemeen beter bekeken. Je kunt dit checken door Facebook Insights te gebruiken;
  • Wees sociaal. Plaats comments op andere walls. Feliciteer bijvoorbeeld gelijkgestemde organisaties met awards of ander goed nieuws;
  • Het posten van berichten op Facebook kan minder frequent gebeuren dan op Twitter. Als vuistregel kun je volstaan met 3 à 5 postings per week. Houd het in ieder geval relevant en plaats geen berichten die weinig tot geen nieuwswaarde voor je community hebben. Fans kunnen direct vanuit een nieuwsupdate ervoor kiezen om je pagina niet meer leuk te vinden! Te veel of oninteressante berichtgeving kan dus direct leiden tot een verlies aan fans. 

Stap 6: een vaste URL aanvragen
Nadat je minimaal 25 fans verzamelt hebt, kun je je Facebook URL claimen. Je krijgt dan een vaste URL zoals www.facebook.com/organisatienaam waarnaar je vanuit andere uitingen naar kunt verwijzen.

Lees meer op:

deel

Meer weten? Bel (020 52.100.52) of mail ons of ga naar
het contactformulier

Reageer op deze blog

Type het getal ZESTIEN in cijfers.