Wat is de perfecte tool voor social media beheer?

Door: Renate Sombroek op 24 maart 2011

Wat is de perfecte tool voor social media beheer?

CoTweet, Tweetdeck of Hootsuite?

De voordelen van het inschakelen van sociale media worden steeds meer op waarde geschat. De dialoog aangaan met een klant of donateur helpt aantoonbaar om de betrokkenheid te vergroten. Keerzijde van de medaille is de hoeveelheid werk die het 1-op-1 communiceren met achterban en clientèle met zich meebrengt. Gelukkig is er een aantal tools dat helpt om dit enigszins te verlichten. Ze maken Twitter, Facebook en andere social media niet alleen efficiënter maar ook effectiever.

Tot de populairste van deze social media tools horen CoTweet, Hootsuite en Tweetdeck. Ze  helpen je om te luisteren naar wat er online over jouw organisatie, diensten of producten wordt gezegd. Daarnaast maken ze het mogelijk om te analyseren wat de trends zijn in de meningen op de social media, de buzz (geruchtenstroom).

Alle drie deze tools zijn geschikt om meerdere social media accounts (twitter, facebook, linkedin etc.) vanuit één omgeving te beheren. Daarnaast bieden ze de mogelijkheid om met een team verschillende accounts te beheren.

Wat nu te gebruiken?

CoTweet

logo co tweet
De sterke punten van CoTweet liggen met name in het archiveren en het verdelen van taken. CoTweet standaard is geschikt om met enkele personen een beperkt aantal Twitter accounts te beheren. Wil je ook Facebook accounts beheren dan moet je upgraden naar de enterprise versie. Deze versie biedt daarnaast geavanceerde mogelijkheden om rollen en bevoegdheden aan beheerders toe te kennen. De URL-verkorter bit.ly is standaard in CoTweet geïntegreerd.

Wat kun je met CoTweet?

  • Twitter en Facebook accounts beheren;
  • Tweets toewijzen aan een collega, die deze verder af kan handelen;
  • Tweets publiceren op vooraf ingestelde tijdstippen (scheduling);
  • De dialooghistorie met een bepaald twitteraccount bijhouden;
  • Een mail laten verzenden wanneer er een tweet op één van je accounts binnenkomt (notificatie);
  • Automatisch URL's verkorten met bit.ly.

TweetDeck

logo TweetDeck
TweetDeck was van oorsprong gericht op Twitter accounts maar wordt inmiddels ook gebruikt om andere social media accounts, met name Facebook, LinkedIn en MySpace, mee te volgen en te beheren. De tool is vooral gericht op individueel gebruik. Alle functies van TweetDeck zijn standaard beschikbaar en volledig gratis. Het sterke punt van TweetDeck is de overzichtelijke presentatie van updates in kolommen. Per kolom zie je de live de resultaten en je kunt zelf de inhoud van de kolommen bepalen.

Naast de URL-verkorter bit.ly heeft TweetDeck Deck.ly, waarmee je berichten langer dan 140 karakters op Twitter kunt plaatsen. Je bericht wordt afgekort en voorzien van een link naar een pagina waarop de rest van het bericht is te lezen. Niet iedereen is hier blij mee, maar je kunt Deck.ly ook uitzetten. TweetDeck is beschikbaar in een desktop, Android, iPhone, iPad en Chrome versie.

Wat kun je met TweetDeck?

  • Toevoegen van Twitter, Facebook, LinkedIn en MySpace accounts;
  • Berichten schrijven en direct plaatsen op één of meerdere van de gekoppelde accounts. Je kunt per bericht een keuze maken;
  • Tweets publiceren op vooraf ingestelde tijdstippen (scheduling);
  • Lijsten beheren om updates van bepaalde personen op Twitter of Facebook of groepupdates op LinkedIn te kunnen volgen;
  • Kolommen toevoegen, verwijderen en verplaatsen;
  • Automatisch URL's verkorten met bit.ly;
  • Berichten langer dan 140 karakters op Twitter plaatsen met behulp van Deck.ly.

Hootsuite

logo hootsuite
Hootsuite geeft je standaard de mogelijkheid om 5 sociale netwerken en 2 RSS feeds te beheren. Voor iedere account wordt een nieuwe tab aangemaakt. Met een klik op een tab wordt de informatie van het social netwerk geopend en de data ververst. Hoe vaak data moet worden ververst, kan bij de instellingen worden aangegeven.

Hootsuite wordt gewaardeerd om de statistieken en gebruikt daarvoor OW.LY. Een URL-verkorter met geïntegreerde statistieken. Je kunt zo zien welke links op welke dag populair zijn op Twitter en waar je bezoekers vandaan komen. HootSuite maakt het mogelijk om statistieken voor een Twitterprofiel te bekijken of specifiek voor een individueel bericht.

Om onbeperkt sociale netwerken en RSS-feeds toevoegen moet je upgraden naar de Pro-versie. De Pro versie integreert Google Analytics en Facebook Insights én geeft de mogelijkheid om de accounts met een team te beheren. Eén teamgenoot is inbegrepen en het team kan tegen betaling worden uitgebreid. Hootsuite heeft naast een browserversie versies voor de iPad, iPhone, Android en BlackBerry.

Wat kun je met Hootsuite?

  • Toevoegen van Twitter, Facebook, LinkedIn en MySpace accounts. En meer;
  • RSS-feeds koppelen en automatisch toevoegen aan de verschillende sociale media profielen;
  • Berichten schrijven en direct plaatsen op één of meerdere van de gekoppelde accounts;
  • Per account wordt een tab aangemaakt waarop je kolommen met updates met data kunnen worden toevoegd. Afhankelijk van het soort netwerk worden de data getoond en functionaliteiten geboden;
  • Kolommen kunnen met drag & drop worden gewisseld;
  • Tweets publiceren op vooraf ingestelde tijdstippen (scheduling). Hootsuite geeft daarbij een overzicht van de berichten in de wachtrij;
  • Automatisch URL's verkorten met OW.LY.

De keuze

De uiteindelijke keuze tussen CoTweet, Hootsuite en Tweetdeck zal afhangen van je wensen, doelen en budget en deels van je persoonlijke voorkeuren. Je kunt de verschillende tools een tijdje gebruiken om daarna een gefundeerde keuze te maken.

Meer informatie
Bekijk meer op:

Lees meer op:

 

deel

Meer weten? Bel (020 52.100.52) of mail ons of ga naar
het contactformulier

Reageer op deze blog

Type het getal TWAALF in cijfers.