Door: Renate Sombroek op 24 maart 2011
De voordelen van het inschakelen van sociale media worden steeds meer op waarde geschat. De dialoog aangaan met een klant of donateur helpt aantoonbaar om de betrokkenheid te vergroten. Keerzijde van de medaille is de hoeveelheid werk die het 1-op-1 communiceren met achterban en clientèle met zich meebrengt. Gelukkig is er een aantal tools dat helpt om dit enigszins te verlichten. Ze maken Twitter, Facebook en andere social media niet alleen efficiënter maar ook effectiever.
Tot de populairste van deze social media tools horen CoTweet, Hootsuite en Tweetdeck. Ze helpen je om te luisteren naar wat er online over jouw organisatie, diensten of producten wordt gezegd. Daarnaast maken ze het mogelijk om te analyseren wat de trends zijn in de meningen op de social media, de buzz (geruchtenstroom).
Alle drie deze tools zijn geschikt om meerdere social media accounts (twitter, facebook, linkedin etc.) vanuit één omgeving te beheren. Daarnaast bieden ze de mogelijkheid om met een team verschillende accounts te beheren.
Wat nu te gebruiken?
De sterke punten van CoTweet liggen met name in het archiveren en het verdelen van taken. CoTweet standaard is geschikt om met enkele personen een beperkt aantal Twitter accounts te beheren. Wil je ook Facebook accounts beheren dan moet je upgraden naar de enterprise versie. Deze versie biedt daarnaast geavanceerde mogelijkheden om rollen en bevoegdheden aan beheerders toe te kennen. De URL-verkorter bit.ly is standaard in CoTweet geïntegreerd.
Wat kun je met CoTweet?
TweetDeck was van oorsprong gericht op Twitter accounts maar wordt inmiddels ook gebruikt om andere social media accounts, met name Facebook, LinkedIn en MySpace, mee te volgen en te beheren. De tool is vooral gericht op individueel gebruik. Alle functies van TweetDeck zijn standaard beschikbaar en volledig gratis. Het sterke punt van TweetDeck is de overzichtelijke presentatie van updates in kolommen. Per kolom zie je de live de resultaten en je kunt zelf de inhoud van de kolommen bepalen.
Naast de URL-verkorter bit.ly heeft TweetDeck Deck.ly, waarmee je berichten langer dan 140 karakters op Twitter kunt plaatsen. Je bericht wordt afgekort en voorzien van een link naar een pagina waarop de rest van het bericht is te lezen. Niet iedereen is hier blij mee, maar je kunt Deck.ly ook uitzetten. TweetDeck is beschikbaar in een desktop, Android, iPhone, iPad en Chrome versie.
Wat kun je met TweetDeck?
Hootsuite geeft je standaard de mogelijkheid om 5 sociale netwerken en 2 RSS feeds te beheren. Voor iedere account wordt een nieuwe tab aangemaakt. Met een klik op een tab wordt de informatie van het social netwerk geopend en de data ververst. Hoe vaak data moet worden ververst, kan bij de instellingen worden aangegeven.
Hootsuite wordt gewaardeerd om de statistieken en gebruikt daarvoor OW.LY. Een URL-verkorter met geïntegreerde statistieken. Je kunt zo zien welke links op welke dag populair zijn op Twitter en waar je bezoekers vandaan komen. HootSuite maakt het mogelijk om statistieken voor een Twitterprofiel te bekijken of specifiek voor een individueel bericht.
Om onbeperkt sociale netwerken en RSS-feeds toevoegen moet je upgraden naar de Pro-versie. De Pro versie integreert Google Analytics en Facebook Insights én geeft de mogelijkheid om de accounts met een team te beheren. Eén teamgenoot is inbegrepen en het team kan tegen betaling worden uitgebreid. Hootsuite heeft naast een browserversie versies voor de iPad, iPhone, Android en BlackBerry.
Wat kun je met Hootsuite?
De uiteindelijke keuze tussen CoTweet, Hootsuite en Tweetdeck zal afhangen van je wensen, doelen en budget en deels van je persoonlijke voorkeuren. Je kunt de verschillende tools een tijdje gebruiken om daarna een gefundeerde keuze te maken.
Meer informatie
Bekijk meer op:
Lees meer op: