Workshop: Sociale media en de eigen website

Door: Herman van Oorschot op 1 juli 2011

Workshop: Sociale media en de eigen website

Internetcommunicatie beperkt zich niet langer tot uw eigen website. Ook uw klanten brengen een steeds groter deel van hun internettijd door op sociale netwerken (social media) als Facebook, LinkedIn, Twitter, Hyves en YouTube. Daar worden interesses en informatie gedeeld met gelijkgestemden.

Hoe zorg je ervoor dat je als organisatie betrokken wordt in dat gesprek? Dat is de vraag die we beantwoorden tijdens de workshop ‘Sociale media en de eigen website' die we hebben ontwikkeld voor onze klanten en andere relaties.

Door die sociale media inhoudelijk te verbinden met je eigen website, vergroot je je relevantie op internet voor je doelgroep. Dat kun je op twee manieren doen. Op je eigen website maak je het makkelijk voor je bezoekers om je content te delen met hun netwerk. Dat doe je bijvoorbeeld door sociale media buttons aan je nieuws toe voegen. Zie de blog ‘Plaats sociale knoppen met beleid'. Andersom zorg je ervoor dat je zelf aanwezig bent op de sociale netwerken, bijvoorbeeld door je nieuws en andere content gedeeltelijk ook Hyves en Facebook te plaatsen en relevant nieuws en verwijzingen op Twitter te melden. Twitteren kun je vanuit de organisatie doen maar ook vanuit de account van individuele medewerkers. Dat laatste komt authentieker over. Die individuele tweets kun je dan weer op je website plaatsen zoals we voor onze klant communicatiebureau Lubbers & De Jong hebben gedaan. Door alleen tweets met een bepaalde hashtag (bijvoorbeeld #lendj) te plaatsen, kun je onderscheid maken tussen bijvoorbeeld je persoonlijke en je zakelijke tweets.

Deze en andere tips en methodes delen we graag met je tijdens onze workshop.

Sociale media en uw website

Steeds meer organisaties ontdekken sociale media om de dialoog met hun doelgroep te versterken. Overwegingen daarbij kunnen zijn:

  • Traffic naar de website verhogen
  • In contact komen met de doelgroep
  • Promotie en voorlichting
  • Helpdesk
  • Feedback ontvangen
  • Reageren op negatieve publiciteit
  • Marketing en sales (leads genereren)

Fullmoon heeft op basis van zijn expertise en ervaring een workshop ontwikkeld over de sociale media. We kunnen deze ook op maat verzorgen. In overleg werken we dan in de workshop toe naar een blauwdruk voor een sociaal mediaplan. We helpen de relevante media te selecteren, de aard, vorm en frequentie van te communiceren boodschappen te bepalen en de redactionele organisatie in te richten

De workshop kan zowel ‘in company' als bij Fullmoon worden verzorgd. Het meest effectief is een groepsgrootte van 5 - 8 personen.

Doelstellingen

De doelstelling van de workshop is meervoudig:

  • Kennis bieden: een globaal beeld bieden van het actuele veld van sociale media, zodat alle deelnemers over een gelijke kennisbasis beschikken, met name de
    werking, platforms en hulpmiddelen (tools)
  • Toepassingen schetsen: laten zien wat kun je ermee doen en wat is relevant voor uw organisatie
  • Keuzes maken: De deelnemers laten bepalen welke platforms en tools aansluiten bij de doelstellingen en hoe je ze daarvoor kunt benutten. Dit vertalen in een sociaal mediaplan voor uw organisatie.
  • Inrichting en organisatie bepalen: Inzicht geven in de hoeveelheid tijd die het kost en hoe je het sociale mediaplan binnen de organisatie kunt organiseren.
  • Zorgen voor continuïteit: Aangeven hoe de resultaten gemeten kunnen worden en hoe het sociale mediaplan zich in de tijd kan ontwikkelen.

deel

Meer weten over onze workshops?
Workshops

Reageer op deze blog

Type het getal DRIE in cijfers.