5 flauwe maar nuttige tips voor een succesvolle website

Door: Herman van Oorschot op 1 januari 2010

5 flauwe maar nuttige tips voor een succesvolle website

Als websitebouwer is het (her)bouwen van je eigen site geen sinecure. De vormgeving, de interface, de menustructuur, de content, over alles wordt gediscussieerd door de dames en heren designers en programmeurs.

Het voordeel is wel dat je zelf weer eens aan den lijve ondervindt waar het nu eigenlijk om gaat bij het ontwerpen en maken van een goede site.
Zo kom je erachter dat de criteria voor een succesvolle website de afgelopen jaren eigenlijk niet wezenlijk zijn veranderd, maar dat ze wel op een andere manier worden toegepast:

1. Zorg voor actuele content
Iedereen weet dat je de handen niet op elkaar krijgt met een website waarop het laatste nieuws is gedateerd op 26 september 2005. Toch zal je ze de kost moeten geven. Wat doe je eraan? Discipline, natuurlijk. Maar het helpt ook als je een gebruiksvriendelijk content managementsysteem hebt, zoals Xsite waarmee je bijvoorbeeld content kunt voorbereiden en automatisch op een gekozen datum kunt publiceren. En waarmee je de taken kunt verdelen en iedereen redactie- en publicatierechten kunt geven voor het deel van de website waar hij verantwoordelijk voor is.
Maar denk ook aan het (automatisch) genereren van lijstjes met actueel nieuws, recent werk, vacatures, medewerkers, etc. Het bieden van RSS-feeds waarmee bezoekers uw nieuws of vacatureslos van uw site kunnen volgen is een andere service die tegenwoordig min of meer wordt verwacht.

2. Stimuleer Traffic
Bezoekers komen niet vanzelf, je moet ze verleiden. Hoe? In de web 1.0 tijd zetten we bij voorkeur het internetadres op alle offline middelen die we hadden zoals vrachtauto's, briefpapier en advertenties. Dat is niet voldoende meer. Vindbaarheid via de zoekmachines eventueel aangevuld met betaalde links (zoals Google Adwords) is een must. En voor die vindbaarheid is trouwens de content weer van cruciaal belang. Bevat de site de juiste (tref)woorden, is de content actueel, zijn er links vanuit andere, relevante sites? En trouwens, traffic alleen is niet genoeg. Zorg ook dat bezoekers direct op de juiste pagina komen, door deeplinks naar relevante pagina's diep in je site te bieden. Zo zorg je ervoor dat bezoekers met een specifieke belangstelling op de juiste plek komen en niet afhaken als ze niet direct vinden wat ze zoeken.

3. Zorg voor een natuurlijke flow binnen de site
Als geïnteresseerden je site bezoeken wil je ze natuurlijk zo lang mogelijk vasthouden en leiden naar alles wat je hen te bieden hebt. Een logische interface en goede menustructuur waren en zijn daarvoor essentieel. Er is de afgelopen jaren veel kennis op dat gebied verzameld. Geavanceerde onderzoekstechnieken als eye tracking (volg de oogbewegingen van de bezoeker over de pagina) worden steeds vaker toegepast om de effectiviteit van het ontwerp te testen vóór lancering van de website. Maar er zijn ook andere, eenvoudiger opties. Plaats bijvoorbeeld zoveel mogelijk relevante verwijzingen naast een artikel. Bijvoorbeeld bij een webshop: doe bij de kassa aanbevelingen voor aanvullende artikelen, afhankelijk van de inhoud van de winkelmand. Inspireer en stimuleer uw bezoekers waar mogelijk.

4. Roep op tot (inter)actie
Je website kan nog zo'n mooi beeld geven van je organisatie of je product, als de bezoeker er niets mee doet is het toch vergeefse moeite. Je laat dan bovendien het sterkste punt van je website onbenut: directe interactie met je doelgroep. De mogelijkheden daarvoor zijn enorm toegenomen. Behalve een formulier invullen kunnen bezoekers reageren op berichten of een weblog. Je kunt ze vragen mee te denken over nieuwe plannen of producten. Je kunt daarvoor eventueel een Hyves-groep maken of korte berichten verspreiden via Twitter. Kortom, de mogelijkheden om voortdurend in (zinvol) gesprek te blijven met je doelgroep via je website en internet zijn legio. Benut ze!

5. Tenslotte: blijf vernieuwen!
Maak je geen illusies. Ook deze versie van je website zal niet de laatste zijn. Sterker nog, bereid je erop voor dat je website vanaf de eerste dag weer wordt aangepast. Een website is steeds meer een levend domein. Niet alleen de content wordt regelmatig ververst, ook de functies, de volgorde, de links die de site bevat veranderen voortdurend. Kijk gerust naar andere websites waar je bezoekers komen en als je iets leuks of zinvols tegenkomt, bespreek het met je webbouwer en neem het eventueel over. Waai niet met alle winden mee maar wees ook niet te langzaam of te star. Vernieuwen moet! Je zult zien, het is leuk en lonend.

deel

Meer weten? Bel (020 52.100.52) of mail ons of ga naar
het contactformulier

Reageer op deze blog

Type het getal DERTIEN in cijfers.